Writing Center
print

Links and Functions
Language Selection

Breadcrumb Navigation


Content
Sabrina Sontheimer

Dr. Sabrina Sontheimer

Training in writing didactics, concept work, marketing & PR

Dr. Sabrina Sontheimer was research fellow at the Institute for English Philology at LMU from 2011 to 2019, where she gave courses on how to work scientifically and where she is still employed as a contract teacher. Today she works with various universities as a self-employed teacher and trainer for university didactics, communication and scientific writing. In 2016 she received the certificate "Hochschullehre der bayerischen Universitäten" (including the training "Train the trainer"). She is still very active in improving the teaching at and around LMU in various projects: Apart from her work at the Writing Center she is also a founding member of the Münchner Dozierenden-Netzwerk (MDN). In the past, she trained tutors in the TutorPlus program and was active in two Multiplikatoren projects on good teaching.

Further Information

My advice: At some point the paper won't improve, it will just change - handing it in is also an important writing skill.

Further Information:

Biography (Selection):

  • Since Oct. 2022: Co-Coordination of the Writing Center (Research fellow of the faculty 13)
  • Since March 2020: Certified Live-Online-Trainer (Live Online Academy)
  • Since March 2019: Self-employed teacher and trainer for university didactics, communication and scientific writing
  • March 2014–⁠Jan. 2017: Certificate "Hochschullehre der bayerischen Universitäten" at LMU
  • April 2011–⁠Feb. 2019: Research fellow and teacher at LMU's department of Anglistik and Amerikanistik at LMU (chair: Prof. Dr. Christoph Bode)
  • Oct. 2008–⁠Jan. 2015: Dissertation in english literary science at LMU, summa cum laude (0,5)
  • Nov. 2010–⁠March 2011: Publishing assistant at GeraNova Bruckmann Verlagshaus in Munich
  • Jan. 2010–⁠June 2010: Volunteering at Daniela Schlingmann Literary Scouting Agency in London
  • Oct. 2007–⁠Sept. 2008: Postgraduate studies in Literary Translation from English at LMU
  • Oct. 2000–⁠Nov. 2007: Master's degree in English Literary Science, Minor: Theater science, German Linguistics, LMU

Publication (Selection):

  • Sontheimer, Sabrina. 2021. „Schreiben lehren, begleiten, initiieren: Ein Modell zur multidimensionalen Entwicklung studentischer Schreibkompetenzen.“ Studierendenzentrierte Hochschullehre – Von der Theorie zur Praxis. Hrsg. Jörg Noller, Christina Beitz-Radzio, Daniela Kugelmann, Sabrina Sontheimer und Sören Westerholz. (Perspektiven der Hochschullehre 2) Wiesbaden: Springer VS, 93–114.
  • Gruber, Teresa, Bärbel Harju, Sabrina Sontheimer, Tina Werner. 2021. „Writing to Learn: Schreiben als Denkwerkzeug in der Lehre nutzen.“ Innovative Lehre an der Hochschule. Konzepte, Praxisbeispiele und Lernerfahrungen aus COVID-19. Hrsg. Frey, D. & Uemminghaus, M. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag. 
  • Noller, Jörg, Christina Beitz-Radzio, Daniela Kugelmann, Sabrina Sontheimer und Sören Westerholz (Hrsg.). 2021. Studierendenzentrierte Hochschullehre – Von der Theorie zur Praxis. (Perspektiven der Hochschullehre 2) Wiesbaden: Springer VS.
  • Sontheimer, Sabrina. 2019. „There is more to it than meets the eye – Literaturwissenschaftliche Seminare jenseits von Referaten.“ Methoden in der Hochschullehre. Hrsg. Jörg Noller, Christina Beitz-Radzio, Daniela Kugelmann, Sabrina Sontheimer und Sören Westerholz. (Perspektiven der Hochschullehre 1) Wiesbaden: Springer VS, 2019, 221–238.
  • Sontheimer, Sabrina. 2016. Kartographien von Identität und Alterität in englischen Reiseberichten über die Neue Welt. 1560-1630. (MUSE: Munich Studies in English 42) Frankfurt: Peter Lang.

Lectures (Selection):

  • 2022: „Online-Lehre als Heldenreise: Digitale Grenzen für motivierende Lernereignisse überschreiten.“ Grenzüberschreitende Lehre – Neue Perspektiven der Hochschuldidaktik. Münchner Dozierenden Netzwerk (MDN), LMU München.
  • 2021: „Digitales Whiteboard and beyond: virtuelle Dokumentationstools didaktisch sinnvoll in der Online-Lehre nutzen.“ Medien in der Hochschullehre. Münchner Dozierenden Netzwerk (MDN), LMU München.
  • 2020: „#Zusammenlerntmanwenigerallein: Soziale Interaktion und Motivation in digitalen Lernräumen fördern.“ Lehr- und Lernräume: Erkunden – Gestalten – Eröffnen. Münchner Dozierenden Netzwerk (MDN), LMU München.
  • 2018: „Let’s Write! Schreibprozesse von Studierenden begleiten.“ Workshop mit Dr. Bärbel Harju. Interdisziplinäres Symposium: Studierendenzentrierte Hochschullehre – Von der Theorie zur Praxis, Münchner Dozierenden Netzwerk (MDN), LMU München.